Bestemming bereikt!

27 augustus 2017 - Borlänge, Zweden

* See English below*

Hej Hej!

Je kunt je toch bijna niks beters voorstellen dan een biertje in je handen, uitzicht over een prachtig meer met de zon in je giegel. En toch, vandaag heb ik niet heel veel meer gehad. Na drie dagen in Stockholm te hebben geleefd ben ik inmiddels neergestreken op Mellsta Camping. Samen met nog drie andere italiaanse studenten en één franse student delen wij een typisch Zweedse cabin gemaakt van hout en geverfd in die echte scandinavische rode koper kleur. Het is even behelpen door de niet al te grote ruimte maar we kunnen tenminste ergens slapen en genieten van het uitzicht. De camping is namelijk gelegen bovenop een kleine heuvel tegen een van de vele meren hier in de omgeving. Ik zou gewoon bijna vergeten dat ik morgen weer aan school moet beginnen.

Stockholm is een stad die ik absoluut iedereen aan kan raden die enige interesse heeft in Scandinavie.  Mocht je dat niet hebben, kan ik het nog steeds aanraden hoor! De stad voelt scandinavisch aan; er hangt ondanks de zon toch een vorm van koelte in de lucht die je ook terugziet in de stad. Niet dat het een onaangename koelte is, maar typisch die sfeer.  Koele kleuren van de huizen, relaxte sfeer in een toch vrij grote stad en een diep donkere koele blauwe kleur van al het water dat Stockholm in zijn greep heeft lijkt het wel. Het is bijna precies wat je verwacht van Zweden/ Scandinavie. Mocht je je toch gehaast en 'verdwaald' in Stockholm, dan zijn er veel pleintjes, parkjes en bankjes waar je jezelf weer even kan herpakken. Op dit soort momenten geniet ik optimaal van de zon en het bruisende leven om mij heen. Dit soort momenten heeft mijn donderdag ingevuld; van parkje naar pleintje, van pleintje naar de haven, en van de haven naar weer een simpele rots op een heuvel middenin de stad.

Vrijdag was mijn laatste volle dag in Stockholm en daarom maar het oudste gedeelte van de stad gaan bekijken. Straten zijn nog simpel keien naast elkaar, huizen staan bijna scheef en The Royal Palace is daar gevestigd. Aangezien het vrijdagochtend het minst was qua weer besloten daar naar binnen te gaan. Ik wist dat Zweden niet een arm land is, maar zoveel goud en pracht en praal heb ik nog niet gezien bij elkaar. Werkelijk prachtig! Zeker een bezoekje waard als je er toch bent. Gamla Stan (Old Town) bestaat echter niet alleen uit het paleis. Na tig straatjes kris kras door te zijn gelopen uitgekomen aan de andere kant van Stockholm. Langs een trap die werkelijk uit de hel lijkt te komen en oneindig leek te zijn kwam ik eindelijk al hijgend boven (ben ernstig verkouden dus geef dat de schuld). Ook hier een prachtig uitzicht, dit keer over de hele stad Stockholm. Mijn weg vervolgend verder deze buurt in, besef ik op gegeven moment dat ik natuurlijk ook weer terug moet lopen (al een goed uur by now). Tegen vijfen dus maar besloten enigzins weer terug naar het centrum te lopen.

Aangezien de afgelopen dagen niet echt heel voetvriendelijk zijn geweest reageren mijn voeten fel met blaren. Na mijn ernstige afdwaling besloten maar snel nog wat verantwoordelijks te eten bij de McDonalds (gebeurt ook eens in de zoveel tijd). Eenmaal terug in het hostel besloten mezelf een heerlijke wellness avond te gunnen (eigenlijk kon ik gewoon niet meer lopen dus verplicht binnen blijven). De hostel wellness behandeling bestaat uit een wandeling met je kleren, handdoek en douchespullen richting de 'badkamer' waar je je kunt vestigen in een hokje. Uiteraard wel bekleed met een douchegordijn, krukje en vooral niet de vergeten uitermate luxe pisstraal van een douchekop. Na deze opfrissing mag je weer met je kleding en inmiddels natte handdoek door de gangen teruglopen naar je kamer (en in mijn geval halverwege bedenken dat je je shampoo hebt laten staan).

Zaterdag was de dag voor mij om naar Borlange te reizen. Een twee en half uur durende treinrit brengt mij naar de stad waar ik de komende vier a vijf maanden verblijf. De treinen hier die zulke afstanden afleggen zijn niet te vergelijken met de NS. Van tevoren moet je je plek reserveren, waarvoor je wel een luxe stoel terugkrijgt met genoeg beenruimte. De twee en half uur waren zo om. Heerlijk dommelend in het zonnetje, genietend van het uitzicht hoor ik Borlange over de speakers klinken. Tijd om wakker te worden, backpack mijn rug op te sjorren en de pick up service zien te vinden. Samen met een van de studenten met wie ik de cabin deel worden wij op de camping afgezet.

Eenmaal ingechecket en bedden geclaimed besluiten we om een supermarkt op te zoeken; alleen is die een paar km verderop. Dat word dus de bus. Bushalte gezocht, die tien minuten lopen van de camping is. Gelukkig zijn er maar twee lijnen die hier rijden. Bij mij weet je het namelijk maar nooit met het OV. Helaas hadden we alleen het bussysteem hier nog niet helemaal onder de knie, dus met ons goede gedrag de buschauffeur om een kaartje gevraagd. Het Engels niveau van de buschauffeur was alleen niet echt noemenswaardig waardoor hij ons niet helemaal begreep. Wij op onze beurt snapte hem niet helemaal door de mix van Engels en Zweeds en gebaren naar waar wij nog steeds niet achter zijn. Dit alles resulteerde in een gratis ritje naar supermarkt. YAY!

Zo internationaal als maar kan hebben wij tegenover de Ikea boodschappen gedaan bij de Lidl. Medecabin bewoner nr drie sloot aan tijdens de wandeling door de supermarkt. Na netjes te hebben afgerekend terug naar de bushalte gelopen om erachter te komen dat de bussen hier op zaterdag maar eens in het uur rijden, en wij hadden die van ons natuurlijk op tien minuten na gemist. Fantastisch! Zit dus niets anders op dan met tassen vol boodschappen te wachten op de bus. Bij terugkomst bij de cabin dan ook maar een wellness behandeling hier ondernomen. Wederom mag je met je kleding naar het gebouw van de douches lopen (deze keer dus naar buiten) waar je je in een soort sportkleedkamer mag omkleden, met je handdoek om de douche ruimte in kan lopen. Na gedouchet te hebben en de gehele vloer nat te hebben gespatterd weer terug glibberen naar je kleding en na een warme douche weer mag afkoelen buiten. Gelukkig is het maar voor een week en zitten we niet middenin de winter. Na ook deze geweldige wellness behandeling een vrije avond ingelast.

De hele groep is inmiddels compleet. Vandaag niet veel uitgevoerd ; rondje om de camping gelopen langs het meer waar we op uitkijken en verder vrij relaxed van de zon genieten. Maar na de hele dag dus van de zon te hebben genoten, begin ik wat rozig te worden. Na deze enerverende dagen zou ik gewoon bijna vergeten dat het morgen alweer tijd is voor school, helaas. Om half negen (erg vroeg!) worden wij verwacht op Dalarna University voor de Introduction day. Niets meer dan alle studenten leren kennen, kijken wat er van ons wordt verwacht en voornamelijk wat wij kunnen verwachten komend semester. Voor mij houd dat voorlopig in dat ik tot november twee vakken volg, en van november tot januari twee andere. Waarschijnlijk betekent dat voor mij dat ik de komende tijd veel vakantie en school zal kan gaan combineren. Geen probleem; dat wordt veel van Zweden ontdekken!

Voor nu ben ik weer helemaal bij dus wens ik een ieder een fijne avond! Ik kruip zo mijn bed in wil ik morgen uberhaupt de intro dag mee kunnen maken :)

XO

Hej Hej!

There is almost nothing better than sitting with a beer in your hand, with a stunning view over the river with the sun shining in your face. Yet, that is pretty much all I experienced today. After spending three days in Stockholm I finally arrived in Borlänge, at Mellsta camping. Together with other students (three Italian and one French) am I sharing a Swedish cabin made of wood with the red copper colour. It is not so big, so not always very easy to move around, but we have a place to sleep. At the same time, we are able to enjoy the gorgeous view over the river because the camping is located on a small hill. Being here almost makes me forget the fact that I have to go to school tomorrow.

Stockholm is a city I can definitely recommend anybody who has any kind of interest in Scandinavia. Even if you don’t have that it still would be a place to visit. Sounds strange, but the city feels Scandinavian; even though the sun is shining, there is some sort of coolness here which reflects on the city. A real Scandinavian feeling. Cool colours of the houses, a very relaxed atmosphere in a relatively big city and water with a deep dark cool blue colour, that has its hold on the city. Pretty much that what you expect from Scandinavia and in this case Sweden. In case you do feel hurried or stressed, there are many parks, squares and benches where you can sit down and recover yourself. It are those moments in which I am loving the sun and the exciting city life around me. These kinds of moments have been filling my Thursday; wandering from a park to the square, leading me to the docks and the docks eventually brought me to a simple rock with an amazing view over the whole city.

Friday was my last full day in Stockholm which made me decide to go to the oldest part of the city. The streets are still rocks placed next to each other, houses are not quite straight anymore and it is the place where for example the Royal Palace is located. Due to the weather, which was not as good as the other days, I decided to have a look inside. Absolutely worth it! I know Sweden is not a poor country, but I never saw so much gold and extravagant decorations as here. Definitely worth a visit when being in Stockholm. Gamla Stan (Old Town) is not just the Royal Palace, it has much more to offer. After wandering around in all the streets, I ended up on the other side of Stockholm. Going up a staircase which in my opinion started in hell and went on forever I finally reached the top (totally out of breath; I blame the cold I’m suffering from). But once again, it was worth it in the end. An even better view of Stockholm was the reward. Wandering around in this area of the city made me realise that at one point I also needed to go back, which was more than an hour by now. So late in the afternoon I turned around to slowly walk back to the centre.

The past few days have not exactly been very nice for my feet, which result in my feet reacting with huge blisters. After my big wandering walk it was time for some food and my return to the hostel. I just couldn’t walk anymore so I was pretty much obliged to stay inside. Therefore, I treated myself on a nice wellness evening; the hostel version. First, you must take all your clothes, your towel and your shower gel etc. to the ‘bathroom’ where you can position yourself in one of the shower cubicles. Of course, that cubicle does have a shower curtain, something that looks like a small chair and a excellent disastrous shower head. After this delightful wellness treatment, you can walk through the hallway with your clothes and by now wet towel back to your dormitory. In my case that meant turning halfway since I always forget my shampoo and stuff.

Saturday was the day for me to travel to Borlänge. A train ride of two and half hours will bring me to the city where I will stay for the upcoming four/five months. The trains covering such distances here are nothing like the ones as NS. You pre-book your ticket and thereby seat; a luxurious seat with enough leg space for me! Before I knew it the two and half hours passed. Half sleeping in the sun, enjoying the ride and the view I suddenly hear Borlänge over the speakers. Time to wake up, get that backpack back on my back and to find the pick-up service provided by högskolan Dalarna. Together with one of the students whom I share a cabin with, am I being dropped at Mellsta camping.

When checked in having claimed beds, we decide to look for a supermarket. This turns out to be a few km further; that will be the bus. Found a bus stop, which was a ten-minute walk to find out there were only two lines going from there. Should be easy then, you never know with me. Unfortunately we did not quite have the bus system under control, so with our best behaviour we asked the bus driver for a ticket. The English level of the driver only was not really high, I guess. His combination of English and Swedish together with hand gestures only made us more confused. All this resulted in a free drive to the supermarket. Yeey!

Nothing can be more international than doing groceries across the Ikea at the Lidl, with an Italian, French and Dutch student! When we gathered all of our groceries and walked back to the bus stop we realised, once again, we do not get the bus system here. In the weekends busses only go once an hour and of course we missed ours by just ten minutes. Awesome! Nothing more to do then wait with bags full of groceries. When being back I felt like needing another wellness treatment so went for the shower. Again, you can walk with your clothes to the shower (but this time you had to go outside) where you find a changing room just as in a high school gym. After taking a shower you can try to walk back to your clothes, with just your towel wrapped around you, without falling on the ground. Getting warm due to the shower is not important since the walk back to the cabin will cool you down again. Luckily it is just for a week and is it not Swedish winter yet.

The group is now complete. Today has not been a very productive day, unless you count being lazy as productive. Walked around the camping to the river and pretty much just enjoyed the sunny weather. Only, staying in that sun makes you feel sleepy in the evening. After some hectic days I’d almost forgot that school start tomorrow. 08.30 are we expected to be present at the university for the introduction day. Pretty much just getting to know the other students, see what we can expect and what is expected from us. For me it means following two courses until November and two from November till January. So far not so busy most likely. That can only mean one thing; discovering Sweden!

For now you are all up to date so a nice evening to you all! I’m going to bed if I even want to be alive tomorrow :)