Merry Christmas!

19 december 2017 - Borlänge, Zweden

Ongelooflijke hoe snel de tijd gaat. Inmiddels zit ik in Nederland voor een kleine twee weken om kerst en mijn verjaardag met familie te vieren. Hierna rest mij nog maar twee weken in Zweden, bijna tot mijn spijt, want ben voor mijn gevoel nog helemaal niet klaar in het land. Afgelopen maand wel weer veel beleefd, gezien, ontdekt en opgeslagen in blijvende herinneringen.

Buiten de vijf zware schooldagen in die tijd en de drie reports die gemaakt moesten worden, tijd zat overgehouden voor wederom een paar uitstapjes. Her en der de boel onveilig gemaakt op feesten, genieten van Zweedse sauna avonden en een gokje wagen op het Dala horse race course. Als fieldtrip van school naar de racebaan van Dalarna gegaan, kan me ergere dingen voorstellen. Ik weet dat ik niet een ster ben in gokken, maar om dan gelijk afgestraft te worden is ook weer flauw. Paard die ik op 1 had staan had er zo'n zin in dat die gediskwalificeerd werd. Goed bezig jongens! Achteraf nog wel mijn inzet bijna terug verdient, toch nog iets.

Buiten alle andere spontane zij-stapjes stond een weekend trip naar Tallinn op de planning! Gezellig met de klas drie dagen goedkoop bier drinken, kerstmarkt afstruinen en een nieuwe stad ontdekken. In Stockholm op de ferry gestapt, wat meer leek op een mini-cruise. De ferry is een escape-room titel waardig, zo snel dat je je oriëntatie kwijtraakt tussen al die lange gangen met exact dezelfde kleine deurtjes. Gelijk gebruikt gemaakt van het tax-free shopping met belachelijk lage alcohol prijzen. Een aantal uur later zaten we dan ook met 14 man in een 4 persoons cabin gepropt, met onze pre-drinks. De real drinks waren 5 euro cocktails gedurende een entertainment show de rest van de avond. Wat houd ik toch van het goedkope Estonia.

Na een iets te korte nacht werden we wakker gemaakt door de omroepstem, die aankondigde dat we over 1,5 uur onze bestemming zouden bereiken. Snel maar enigzins wakker proberen te worden om van het ontbijtbuffet gebruik te maken. Eten konden we wel gebruiken. Eenmaal aangekomen in de stad verwelkomd met lichte sneeuwvlokjes die al dwarrelend op onze mutsen vielen. De eerste dag hadden we een guided-tour gereserveerd. Hele leuke delen van de stad gezien, alleen met lekkende en super gladde schoenen niet alles van meegekregen. Na de tour dus maar even een de-tour naar de winkel voor nieuwe schoenen. Aangezien we later de avond zouden meeten voor dinner in de stad van het resterende uurtje maar gebruikt gemaakt om over de welbekende kerstmarkt te struinen. Hele leuke houten kraampjes, met een prachtig opgemaakte kerstboom in het midden. Met een paar live optredens was er altijd rumoerigheid en altijd wel wat te beleven. Met inmiddels doorweekte sokken en bijna bevroren tenen naar het restaurant gelopen voor een geweldig maal (en oh zo goedkoop!!).

Zaterdag de hele dag door de stad gestruind, om het weekend af te sluiten met een pub crawl. Beter einde voor studenten studerend in zweden was er niet. Zondag was dan ook voor iedereen een uitbrak dag. Dezelfde avond met de ferry weer terug naar Stockholm om maandag middag weer voet op Borlänge grond te zetten. De rest van de dag heb ik tuurend op mijn bed gezeten, bijgekomen en vooral bijgeslapen van het weekend! Never getting too old to party.

Nog geen week later zaten Katharina (huisgenoot) en ik in de bus onderweg naar Lappland! Vijf dagen proberen the darkness en cold te overleven. Het weerbericht gaf zelf officieel aan dat de zon niet opkwam, althans niet noemenswaardig. Resultaat; om twee uur smiddags was het nagenoeg pikzwart. Zondagmiddag en nacht hele tijd in de bus gezeten, dus maandagochtend bij aankomst in Kiruna (meest noordelijke stad in Zweden) was mijn kont o-zo blij. Na snel ontbijt in het hostel echter weer de auto in gedoken, maar nu voor iets geweldigs! Tijd voor de combi-tour; een ruim 2 uur durende tocht met én een hondenslee én de snowmobile. Onszelf wel eerst in super sexy astronauten pakken gehesen. Watch out voor loslopende marshmellows :).

De hondenslee stond als eerst voor ons klaar. Twaalf zeer ongeduldigde honden stonden paraat voor hun rondje, wat een zin hadden ze erin! Met een woord waren we weg, onderweg in het adembenemende winter wonderland zoals je je van lappland voorstelt. Sneeuw tot bijna mijn knieën, witte bomen, witte meren en witte vergezichten. Ik kan er nog niet over uit hoe mooi dat was. Op zulk soort momenten vergeet je dat je je handen niet meer voelt, je neus bijna bevriest en je je compleet uitgeput voelt van de busreis. Halverwege was er een rustpunt; iedereen massaal op knuffeltour met de honden. Wat een schatjes waren het. Hierna was het tijd om te wisselen; ready for the snowmobiles! Katharina wilde liever niet rijden dus had ik de mogelijkheid beide delen te rijden. Ik heb die lach gewoon niet meer van mijn gezicht afgekregen! Helaas komt aan alle pret een einde, dus hierna weer terug naar het hostel gegaan voor een tour door Kiruna. Duurde welgeteld een uur, zo groot dat de stad is.

Dinsdagochtend vertrokken uit Kiruna en koers gezet richting het bekende ICE Hotel. Jaja, dat hotel dat helemaal uit ijs is gemaakt! Kijkje kunnen nemen in vele kamers die elk hen eigen thema hebben. Prachtig wat ze met zoiets simpels kunnen maken. Ik kreeg de sneeuwpop niet eens van de grond. In de middag zijn we op bezoek geweest bij een sámi farm; een sámi familie die rendieren houd. De dieren kunnen voeren en van dichtbij kunnen bekijken (voor zover dat kon in het donker). Met een temperatuur van ongeveer -15 waren we na een uur wel zover afgekoeld dat het tijd was om op te warmen bij het vuur in de tent. Van de eigenaar van de farm meer iets meer te weten gekomen over de sámi cultuur, en zelfs rendierenvlees kunnen proeven. Wederom een prachtdag!

De woensdag hebben we een dagtripje gemaakt naar Narvik, Noorwegen. Ook hier het meest noorderlijke stadje, misschien bij sommige bekend als eindpunt van een bekende treinreis door Noorwegen. Een schattig stadje aan de haven, die voor ons helaas niet zichtbaar was door de mist. De route naar Narvik was echter prachtig! Onwerkelijk hoe het eruit ziet, wit, wit en wit. Bijna alsof je op de maan loopt, denk ik? De laatste volle dag in Lappland afgesloten in onze eigen cabins (hadden een onverwachte accommodatie upgrade) met sauna! Samen met de cabin genoten avondje spelletjes gespeeld, elkaar leren kennen, lachen, opwarmen in de sauna om weer af te koelen in de sneeuw en vervolgens weer opnieuw te beginnen. Helaas, in tegenstelling tot de avond ervoor, dit keer het Noorderlicht niet kunnen bewonderen door de bewolking. Maar we hebben het gezien!

Donderdag was het weer tijd om terug te gaan naar de bewoonde wereld van Zweden. De trip wel afgesloten met een prachtwandeling rondom het resort. Na een korte klim het prachtige uitzicht in ons op kunnen nemen. Met een continue lucht als van een zonsopgang (aangezien de zon niet officieel op en ondergaat) , de witte bergen en halfbevroren meer was het Hallmark kaart waardig. Nog naar het meer gelopen, wat af en toe lastiger was dan gedacht. Via besneeuwde wegen en bruggetjes, meerdere glijpartijen en koude konten verder uiteindelijk de goede weg gevonden. Bijna zonde om hier weg te gaan.

Zoals gezegd ben ik inmiddels in Nederland. Na een veel te kort weekend (serieus waarom gaat de tijd zo snel?) vannacht vanuit Borlänge vertrokken. Een kleine twee weken zal ik hier zijn. Gezellig kerst vieren en kijken of ik weer een jaartje erbij kan handelen. Heel vreemd wel trouwens, dat groene gras. Had me zo ingesteld op een wit kerst. Ben bijna niet anders gewend dan een witte wereld voor bijna twee maanden nu. Ik zou het bijna gaan missen...

Voor nu wens ik iedereen vast fijne feestdagen en een goed nieuw jaar!

XO

1. Mams:
    19 december 2017
    Never too old to party...I can assure you....you CAN get too old to party hahahahahahaha

Maar hoezo natte sokken, je had toch mijn heerlijke schoenen geleend...die ik moest ontberen tijdens onze enorme sneeuwval!!! ;-) ;-)

Wat een heerlijke avonturen weer, heerlijk genietend studeren...ik heb toch wel het eea gemist tijdens mijn schooltijd begin ik mij te realiseren.
    Wie weet ga ik dan toch maar terug de schoolbanken in.

Fijn dat je weer veilig hier bent en de Kerst en je verjaardag in Nederland viert, een onverwachts cadeau.
    Tot gauw lieverd xxx
  2. Ingrid:
    25 december 2017
    Heerlijk zo meegenieten van al t moois dat je beleefd hebt...!!
    Lichtelijk jaloers.. wat leef je in een mooie tijd wanneer je je kansen grijpt en benut!!
    Keep it up..