Welcome to winter wonderland!

17 november 2017 - Borlänge, Zweden

Hej Hej!

Na mijn uitstapje naar Oslo was het tijd om weer aan school te beginnen; het nieuwe blok is gestart! Ook deze keer twee vakken, die me tot halverwege januari bezig zullen houden. Wel met een bijna maand durende break ertussen, dus erg zwaar zal het niet worden :) Voor mij betekent dat natuurlijk weer lekker erop uit en de rest van Zweden ontdekken! Inmiddels is hier de winter begonnen en daarbij dus sneeuwval. Een middag begon het lichtjes te sneeuwen en voor we het wisten liepen we in een serieuze sneeuwbui. Een uur later lag er een laagje waar we in Nederland een week over doen!

Anyway, na afgelopen party weekend, zondagochtend in de bus naar Stockholm gegaan, voor een paar daagjes ontdekkingstocht met de mams. Na inchecken en spullen dumpen in het hostel, rondgedwarreld in de stad. Soort van mini-privé tour door Stockholm. Door Gamla Stan, langs de haven al genietend van de lichtjes in de kou. Stockholm verveeld eigenlijk nooit.

Ook de maandag nog gebruik gemaakt om de stad te verkennen. Eerste stop was het stadhuis. Aangezien ik hier allemaal al geweest ben toen ik net naar Zweden was vertrokken, kijk ik er nu net anders naar. Heel leuk om te zien dat iedereen van dezelfde dingen foto's maakt, op dezelfde manier als een ander en na een korte selfie shoot weer doorgaat naar het volgende. Een enkeling blijft staan en neemt het gebouw, de omgeving en het moment in zich op. Alsof je in een time-lapse film staat en alles aan je voorbij ziet gaan.

Aangezien het oude centum van Stockholm gewoon zo leuk is, er overdag ook maar doorheen gegaan. Natuurlijk het welbekende pleintje met gekleurde Zweedse huisjes niet overgeslagen! Nog een gedeelte meegekregen van de changing guard bij The Royal Palace. Helaas was die gesloten voor bezoek vandaag, dus maar verder gelopen langs de haven. Kris kras door de stad gelopen, genoten van de zon, uitzichten over de stad om onszelf maar te trakteren op een shop-sessie. Nog even genieten van de lichtjes in de stad en op station, om ons met de trein richting borlange te begeven.

Dinsdag ochtend vroeg (mijn versie van vroeg) opgestaan om de auto op te halen die we gehuurd hadden. Een gloednieuwe Kia, een week oud, met zoveel knopjes en foefjes waar ik blij van werd (zelfs stuurverwarming!) dat ik met pijn en moeite de sleutels weer heb ingeleverd. Anyway, eerst onze mini winter wonderland roadtrip. Via witte wegen, langs besneeuwde bomen en beginnende bevroren meren onze weg gevonden naar Örebro, een stad twee uur te zuiden van Borlänge. Lekker even door de stad gekeuteld, drank gehaald voor de avond (it is still me) en koers gezet naar onze eindbestemming; Karlstad.

Aangezien het hier donker is om 16.00, groot gedeelte proberen onze weg te vinden in het donker. Met maar weinig wegen is dat niet zo;n hele opgave, maar altijd weer een verrassing waar je uitkomt. De volgende dag herken je dan ook helemaal niks als je in het licht er weer langsrijdt. Afin, onze cabin gevonden en spullen uitgepakt. Even relaxen maar dan toch echt die bikini aangetrokken; jawel, wij luxe poezen hebben twee uur een jacuzzi en sauna voor onszelf! Heerlijk wegbubbelen, wegzweten en afkoelen in een Zweedse wellness. Wat sneu voor mijn mede studenten die hard aan school moeten werken.

Woensdag stonden de Frykenmeren op de planning.Via binnenlandse weggetjes bedolven onder sneeuw en ijs, al glijdend en rijdend het weten te maken tot prachtige vergezichten. Met een laaghangend winterzonnetje, dalen bedekt met sneeuw en her en der ijs voelt het als echt winter. De frisse lucht doet bijna zeer in je longen, sneeuw knerpend onder je (natuurlijk niet waterdichte) schoenen en druppeltjes aan je sjaal van het uitademen. Lekker terug de verwamde auto in.

Aangezien het nog vroeg was, toch een kleine de-tour gemaakt langs lake Siljan. Aangezien Karlstad iets lager gelegen is, veranderde het landschap langzaamaan in witte heuvels met niets anders dan sneeuw. Het is wel duidelijk dat ze rijden met sneeuw gewend zijn, in al die kilometers die zijn afgelegd, geen zoustrooier tegengekomen en maar 3 sneeuwschuivers. Sommige wegen waren dan ook nog half bedekt met sneeuw en ijs, maar geen gewauwel gewoon door. Helaas was het ook dit keer weer vroeg donker, en waren we net te laat voor zonsondergang bij de pier van Rättvik. Zonsondergang om half vier is echt nog even wennen. Met een echt zweeds culinaire afsluiter bij de IKEA zat de trip er dan weer op! Natuurlijk de mams wel nog even op station afgezet, donderdag ochtend erg vroeg. In een paar dagen weer veel gezien, gedaan en beleefd. Op naar de volgende trip!

Gelukkig is de volgende trip in de nabije toekomst; over een kleine twee weken naar Talinn voor de kerstmarkt! Lekker paar daagjes met de klas genieten van kerst, gezelligheid en natuurlijk goedkoop bier! Eenmaal weer terug in Zweden nog vier dagen school om vervolgens op avontuur te gaan in Lapland (Zweeds gedeelte). Kan niet wachen! Over een maandje kom ik ook nog even naar Nederland om kerst en mijn verjaardag te vieren. Geen moment om me te vervelen dus!

Tot snel :)

1. Gerrie Loenen:
    18 november 2017
    lieve groet en dank alvast for een insight in your adventures! tante gerritje
  2. Mams:
    20 november 2017
    Hi lieverd,
    Het is alweer een week geleden :-(
    Ben net de foto's aan het bekijken en aan het nagenieten.
    Geniet heerlijk want voor je het weet is jouw tijd daar ook weer voorbij...tot over een maandje

LY