One down, three to go!

24 september 2017 - Borlänge, Zweden

Hej Hej!

Where did the time go? Inmiddels zit de eerste maand erop, nog drie maanden (maar) te gaan en ja, ik loop nu al achter met schrijven. De eerste week echt school was een makkie. Weekend op dinsdag is wel iets waar ik aan kan wennen. Om dat te vieren ben ik samen met Eleonora woensdag echte Zweedse cultuur gaan snuiven; jawel, it's Ikea time! De kamer waar ik in zit, heeft in principe alles, alleen mis je nog een beetje personalisatie. En wat is een betere manier dan door de Ikea cruisen.

Nu is Borlänge een niet zo'n hele grote stad en is Falun maar een half uurtje met de bus. De universiteit waar ik nu ben, is gevestigd in zowel Borlänge als in Falun (om het even makkelijk te houden), wat Falun ook enigzins een studentenstad maakt. Ook is Falun iets groter. Vrijdag was er vanuit de student union een diner georganiseerd, waar ik heen ben gegaan met m'n favo Italianen. Wij besloten echter om er gelijk maar een dagje uit van te maken en Falun te ontdekken. Leuke was van dat diner, dat het een fancy seating bleek te zijn. Hebben wij natuurlijk weer niet gezien. Resultaat; wij in onze jeans terwijl vrijwel alle dames in jurk waren en heren voor tenminste de helft in pak. Wie denkt dat ik me daar iets van aantrek heeft het mis; bring on the party!

Zaterdagavond was er een 'concert' georganiseerd in Borlänge. Niet echt mijn type muziek, maar ze hadden het heel leuk gedaan. Slot was in combinatie met vuurwerk, en stiekem kwamen we allemaal daarvoor. Helaas was zondag de harde realiteit dat mijn mini vakantie weer bijna over was. Ben hier tenslotte voor mijn studie!

De twaalfde hadden wij al onze eerste fieldtrip; een middagtrip naar Främby Udde. Dit is een recreatieplek/hotel/camping site aan Lake Run bij Falun. In de auto van school daarheen gereden, nee nee ik heb niks aangereden, om onze ogen uit te kijken bij aankomst. Prachtige locatie! Blijkbaar bij vele Nederlanders favoriet om te schaatsen, vanwege hun lange ronde over het ijs (20km).Ja pap, ik heb t adres voor je onthouden! Niks is zo zweeds als genieten van dit uitzicht, binnen met de open haard aan (was een klein dingetje) met een verse kanelbulle in je handen. Oh die kanelbulle is toch zo vreselijk lekker!

Woensdagavond is hier taco avond. Voor 5 euro kun je je helemaal volstouwen met taco's. Begint al een beetje traditie te worden. De avond word dan gevolgd door een muziek quiz en afgesloten met hilarische karaoke. Toffe manier om de week te breken. En jawel, afgelopen keer hadden we zelfs de quiz gewonnen! Hallelujah to the free beer :)

Vorige week vrijdag, na hard gewerkt te hebben aan een deadline, het weekend gevierd in Sala. Na ons report afgemaakt te hebben, samen met Hanna naar haar huis gegaan (een uur met de trein) om ons klaar te maken voor een party bij haar broer. De sangria vloeide rijkelijk, waarna de flessen wijn tevoorschijn werden getoverd. Aangezien ik mijn glas kwijt was, werd dat dus de fles voor mij. Skal! Clubs hier echter, sluiten al om twee uur snachts. Ondanks dat wij er pas tegen 1 heengingen (ja t is vreemd) waren er vrij weinig mensen. Na het korte uurje sloot de club en wij dus weer terug, ready for the afterparty. Ja, mijn zaterdag was een hell of a day.

Zondagochtend maakte dat niet heel veel makkelijker; iets over zessen ging mijn wekker. Dalarna exploration day! Een hele dag met drie bussen vol studenten door Dalarna Country crossen om zoveel mogelijk te zien. Onze eerste stop was het idylissche huisje van kunstenaar Carl Larsson (heel bekend blijkbaar). Klein huisje aan wederom een meer (t zal eens niet zo zijn) omgeven door fruitbomen, perfect onderhouden graszoden en fleurige bloemen. Lekkere manier om wakker te worden. De volgende stop was Falun Coppermine; een van de belangrijkste uit de geschiedenis blijkbaar. Omdat het nogal vochtig was in de mijn kregen we een soort van capes om droog te blijven. Samen met de supercharmante helm waren wij als oranje minions klaar om Nederland te vertegenwoordigen! Na allemaal onze schoenen een mooie oranje kleurspoeling te hebben gegeven was het tijd voor stygforssen naturreservat. Wederom een prachtig stuk natuur, alleen helaas wel en beetje verpest doordat we daar met 150 man tegelijk kwamen. Staat dus op mijn to do lijstje. Na een korte stop ibij de bear park in Orsa Grönklitt, de finishline van Vasalopett Ski race in Mora, een bezoek aan de Dalarna Horse factory in Nusnäs was onze laatste stop de pier in Rättvik. Moe maar voldaan zijn we terug de bus ingekropen om terug naar Borlänge gaan. Tijd voor een late dinner.

Rest van de week weer aan school gegaan. Maandag na de lange zondag de presentatie gemaakt voor de dag erop. Duurde allemaal wat langer dan verwacht, maar ik weet nu wel mijn ringmaat! Lang verhaal, maar hilarisch! Dinsdag de presentatie van ons project gehad, lekker gelunched met meiden van de klas en of course moeten winkelen. Kan bijna niet anders als er een shopping centre tussen school en je busstop is.

Woensdag was onverwachts heerlijk weer, alsin de zon scheen en misschien een keer in de buur van 15 graden. De stoute schoenen aangetrokken, bus gepakt naar andere kant van Borlänge en daar een uitgezette wandeling geprobeerd. Inderdaad ja, geprobeerd. Heel moeilijk moet het niet zijn om bordjes te volgen en te lopen. Nou, in dit geval dus wel. Na het tweede bordje was ik volgens mij al verkeerd gelopen. Gevolg; ik heb twee uur een beetje verdwaald rondgelopen in een niet eens zo'n heel groot stuk bos. Applaus me. Wat was ik blij toen ik het stomme meer zag waar ik dus twee uur eerder uit had moeten komen. Je weet t nooit; over drie weken krantenkoppen over verdwaalde toerist in de zweedse bossen.

In termen van spontane acties heb ik een ticket geboekt voor een weekje terug naar Nederland! Aangezien ik toch vrijwel geen les heb, en voorlopig geen andere optie heb om even terug te komen besloten dit nu maar te doen. Woensdag tot woensdag zal ik half Nederland doorcrossen om overal natuurlijk even te buurten. Alle stroopwafels zijn voor mij!

Tot (misschien) volgende week dus!

XO

1. Mams:
    25 september 2017
    Hi loeverd?
    Gs je nog evrn oefenen op je richtings gevoel voor als ik kom, want van mij moet je dat nl ook niet hebben😉.

Dat je al zó smel heimwee zou hebben had ik niet verwacht (haha), maar heerlijk om je weer fg te zien💞.
    Sage flight en tot gauw

Dikke knuffel xxxx